• Shuffle
    Toggle On
    Toggle Off
  • Alphabetize
    Toggle On
    Toggle Off
  • Front First
    Toggle On
    Toggle Off
  • Both Sides
    Toggle On
    Toggle Off
  • Read
    Toggle On
    Toggle Off
Reading...
Front

Card Range To Study

through

image

Play button

image

Play button

image

Progress

1/3

Click to flip

Use LEFT and RIGHT arrow keys to navigate between flashcards;

Use UP and DOWN arrow keys to flip the card;

H to show hint;

A reads text to speech;

3 Cards in this Set

  • Front
  • Back

انواع فرایندهای غشایی

میکرو فیلتراسیون


0.5-2 bar فشار


قطر منافذ0.1-1 micro meter



استفاده از فرایندهای غشایی برای تغلیظ فراورده های زیستی در سال اخیر مورد استفاده

استفاده از فرایندهای غشایی برای تغلیظ فراورده های زیستی در سال اخیر مورد استفاده قرار گرفته است.کاربدر غشاها در زیست فناوری فقط محدود به جداسازی سلولها و یا مواد بیولوژیک نمی شوند،بلکه می توان برای تثبیت آنزیمها و حتی سلولها در بیوراکتور لز غشاها استفاده نمود.


اصول جداسازی در فرآیندهای غشایی بدین ترتیب است که خوراک ورودی از طریق پمپ از غشا عبور می کند.بعضی از افراد براحتی از منافذ غشا عبور می کنند.در حالی که برخی نمی توانند از منافذ عبور کنند.بدین ترتیب خوراک ورودی دو جریان تفکیک می شود .


الف)فاز باقی مانده یا تغلیظ شده Reteatate/Concentrate


ب)فاز عبور (نفوذکرده)کرده که حاوی اجزای کوچکتر از منافذ غشا می باشد.Permeat


فرآیندهای غشایی رل برحسب نوع نیروی محرکه ای که موجب عبور جریان ورودی از آنها می شوند می توان به ۴ دسته طبقه بندی نمود که عبارتند از :


ریز صافی microfiltrasun میکروفیلتراسیون


صافی ultrafiltrasun اولترافیلتراسیون


نانو صافی nanofiltrasun نانوفیلتراسیون


اسموس معکوس Revevse osmose اسموس معکوس


تفاوت اصلی بین این چهار دسته:


در فشار مورد استفاده و قطر منافذ می باشد. استفاده از فرآیندهای غشایی برای تغلیظ محصولات بیولوژیکی نسبت به سایر فرآیندها مزایای زیر را دارد:


۱.نیاز نداشتن به فاز کمکی


۲.انجام فرآیند در دمای متعارف (نم کم ،نه زیاد)و PH مشخص


۳.امکان اجرای عملیات به صورت غیر مداوم و مداوم


۴.در فرآیندهای غشایی افزایش مقیاس نسبتا ساده است .


معایب فرآیندهای غشایی


۱.مقاومت کم در برابرPHپایین و بالا ودر دماهای بالا و پایین.


۲.مشکلات تمیز کردن و سترون کردن.


۳.مشکلات ناشی از رسوب مواد روی غشا.


به طوز سنتی سلولوز معمول ترین ماده برای ساخت غشاها می باشد.اما با وجود در دسترس بودن و بسباری از مزایای دیگر سلولوز به دلیل مقاوما نسبتا کم در برابر آسیب های شیمیایی و بیولوژیکی و نیز دمای بالا امروزه از آن به ندرت برای ساخت غشاها استفاده می شود.


در حال حاضر از پلیمرهای سنتری بادواموو مقاوم در برابر آسیب های شیمیایی و بیولوژیک استفاده می شود.در فرآیندهای غشایی برای انجام جداسازی موفق غشا باید خصوصیات زیر را داشته باشد.


۱.نفوذپذیری زیادی نسبت به حلال (معمولا آب) داشته باشد.این بدان معنی است که غشا باید توانایی عبور مقدار زیادی از آب را به ازای واحد سطح غشا در فشار متعارف داشته باشد.


۲.غشا باید مانع از عبور همه ملکولول های بزرگتر از اندازه معین را داشته باشد.همچنین همه ملکول های با اندازه کوچکتر را عبور دهد.


۳.دوام مکانیکی شیمیایی و پایداری حرارتی زیادی داشته باشد.


بدین معنی که تمایلی به جذب سطحی اجزا حل شونده و یا ؟ اجزا حل شونده در شبکه غشا نداشته باشد زیرا این پدیده موجب کاهش نفوذپذیری غشا می شود‌


۴.مقاومت زیادی نسبت به رسوب مواد داشته باشد بدین معنی که تمایلی به جذب سطحی اجزا حل شونده و یا ؟ اجزا حل شونده در شبکه غشا نداشته باشد زیرا این پدیده موجب کاهش نفوذپذیری غشا می شود‌۵.براحتی تمیز شود و قابل سترون سازی باشد.۶.طول عمر زیادی داشته باشد.


۵.براحتی تمیز شود و قابل سترون سازی باشد.


۶.طول عمر زیادی داشته باشد.





تخلیص محصولات حاصل از تخمیر

در بسیاری از موارد به خصوص دارویی و غذایی خلوص تا حد معینی افزایش داده می شود


برای این روش از روش های متداول برای تخلیص محصولات بیولوژیکی استفاده می شود.که متداولترین روش برای این منظور کروموتوکرافی از روش های کروموتوگرافی در سطح آزمایشگاهی و تولیدی برای تفکیک اجزای مختلف نمونهبه منظور تشخیص کمی و کیفی و جداسازی یک جز از سایر اجزاء و یا خالص سازی یک جز استفاده می شود.اساس کروموتوگرافی برهم کنش بین ملکول جز مورد نظر با یک فاز ساکن که در یک ستون قرار دارد.و فاز متحرک که در سامانه در جریان می باشد.به منظور جداسازی اجزا مورد نظربسته به نوع فاز ساکن و متحرک و بر هم کنش بین ملکولهای جز مورد نظر و فاز ساکن، کروموتوگرافی در چتد روش انحام می شود مهمترین روشهایی که برای جداسازی و خالص سازی فرآورده های بیولوژیک استفاده می شود عبارتند از:


کروموتوگرافی جذب سطحی:در این نوع کرونوتوگرافی اتصال ملکولهای جز جذب نمونه هم فاز ساکن عمدتا بر اساس نیروی ضعیف واندروالس صورت می گیرد.موادی که برای پر کردن ستون کروموتوگرافی در این روش استفاده می شود شاما مواد جاذب غیر معدنی (کربن فعال،اکسید آلومینیوم ،اکسید منیزیم،سیلیکاژل) و رزینهای آلی درشت حفره می باشد.


کروموتوگرافی تبادل یون:تبادل یون را می توان تبادل برگشت پذیر یونها بین فاز متحرک و فاز ساکن (رزینهای تبادل یونی) رزینهای تبادل یون به دو دسته مبدلهای آنیونی و کاتیونی طبقه بندی می شود.مبدلهای کاتیونی معمولا حاوی یک گروه فعال اسید کربوک سیلیک و سولفونیک از متداولترین آنها کربوک سیلک ؟؟؟ است.اجزاء حل شونده ای که بار مثبت دارند به رزین متصل شده و ضعیف و یا قوی بودن اتصال بار خالص جز حل شونده در PH خوراک ورودی بستگی دارد،پس از عبور خوراک و اتصال اجاء حل شونده به مبدل کاتیونی اجزاء جداشده را با بافرهایی با قدرت یونی یا PH بالا از ستون ششتشو می دهند.مبدل های آنیونی به طور معمول حاوی یک گروه فعال آمین دو ظرفیتی و آمین چهار ظرفیتی ویا ؟؟؟؟ است.یکی از متداولترین این مبدل ها دی اتیل آمینو اتیل سلولوز (DEAE) می باشد.یکی از مبدل هایی است که برای جداسازی ملکول ها با بار منفی استفاده می شود.(مبدل آنیون خودش مثبت است و منفی ها را می گیرد)انتخاب رزین مناسب برای خالص سازی ماده مشخص به عوامل مختلف مثل اندازه دانه ،اندازه حفره ها ،سرعت نفوذ ،ظرفیت ،طیف گروه های واکنش دهنده و طول عمر رزین بستگی دارد.مثلا برای جداسازی و تخلیص استریتومایسین از مبدل های کاتیونی اسیدی ضیعف استفاده می شود .