• Shuffle
    Toggle On
    Toggle Off
  • Alphabetize
    Toggle On
    Toggle Off
  • Front First
    Toggle On
    Toggle Off
  • Both Sides
    Toggle On
    Toggle Off
  • Read
    Toggle On
    Toggle Off
Reading...
Front

Card Range To Study

through

image

Play button

image

Play button

image

Progress

1/3

Click to flip

Use LEFT and RIGHT arrow keys to navigate between flashcards;

Use UP and DOWN arrow keys to flip the card;

H to show hint;

A reads text to speech;

3 Cards in this Set

  • Front
  • Back

25 april non thermal

پلاسمای سرد و کاربرد آن در نگهداری و فرآوری مواد غذایی :


کارهای انجام شده با پلاسما بیشتر در بسته بندی است و سطح تراشی و قطعات خودرو . پلاسما به عنوان حالت چهارم ماده و یا گاز یونیزه نام برده می شود.


انواع پلاسما:پلاسمای گرم و داغ و پلاسمای سرد. در صنعت غذا از پلاسمای سرد استفاده می شود.به علت اینکه دمای بالای پلاسمای گرم تا چندین هزار درجه کلوین است که ماده غذایی را از بین می برد.


پلاسما در یک ماده تشکیل شده است از توده ای از الکترون ها و یک سری اجزا کاتیونی با بار مثبت که با یکدیگر مخلوط شده اند.پلاسما مانند گاز نه شکل می گیرد ونه حجم و به شکل ظرف در می آید و یک ویژگی مشترک دیگر که قابلیت فشردگی دارد.در پلاسما الکترون ها آزاد می شوند ودر روالی که داخل هسته وجود دارند.با توجه به حضور الکترون های آزاد پلاسما این ویژگی را دارد که الکتریسته را هدایت کند.و می تواند میدانهای مغناطیستی تولید کند و پاسخ دهد. پلاسما موقعی ایجاد می شود که گاز در دمای بسیار بالا یا جریان برق قرار بگیرد.و این جریان الکتریسته که عبور می کند باعث می شود که این الکترونها و اجزای باردار خیلی سریع جدا شوند.(در واقع الکترونها از مدار خود خارج و از اتم خودشان جدا می شوند وتبدیل به الکترونهای آزاد و یونهای مثبت می شوند ) با توجه به مساوی بودن تعداد بارهای مثبت و منفی کلا پلاسما مجموعا خنثی است.


و بخاطر این ویژگی به پلاسما گازهای یونیزه شده هم می گویند.پلاسما یکی از حالت های ماده که به تازگی کشف شده و بعد از جامد و مایع و گاز وجود دارد.پلاسما در داخل لامپ ها در طی رعد و برق و تلویزیون پلاسمایی وجود دارد. خورشید و ستاره ها از پلاسما تشکیل شده اند.در لامپ ها وقتی برق از بخار جیوه عبور میکند آنقدر حرارت بالا می رود که الکترونها و یونهای مثبت را از هم جدا می کند.


پلاسمای سرد : یکی از ویژگی های استفاده از پلاسمای سرد اینست که می توان بسته بندی را در محیط پلاسما گذاشته و گاز داخل بسته بندی بصورت پلاسما در بیاید.و می تواند به صورت شرایط اتمسفری یا گازهای اصلاح شده و یا تحت خلا باشد.و بسته مانع خروج پلاسما می شود.وبه ویژه می تواند باعث انتقال یا جریان حرکت الکترونها شود.بسته به عنوان عایق عمل می کند.و جریان از طریق بسته وارد گاز شده و تبدیل به پلاسما می شود.این روش می تواند تنوع وسیعی از ملکول های را یجاد کند که باکتریها را از بین ببرد.که می تواند شامل ازن ،اکسید نیتروژن و پروکسید هیدروژن(H2O2)باشد.و ترکیبات باردار ایجاد شده باعث از بین بردن باکتریها شود.به جز باکتری ها می تواند ویروس ها ،مخمر ها ،کپک ها باشد.یکی از مزایای مهم باقی ماندن کیفیت ماده غذایی است.مثل سالاد و سبزی و جوانه.


وباعث بهبود ایمنی و بهبود ماندگاری و کیفیت محصول می شود.


هزینه پایین این تکنولوژی و مصرف پایین انرژی و زمان کم و مصرف در اغلب مواد غدایی میتواند پاستوریزه و استریلیزه انجام دهد.


Er

Ff

Fg

Yy