• Shuffle
    Toggle On
    Toggle Off
  • Alphabetize
    Toggle On
    Toggle Off
  • Front First
    Toggle On
    Toggle Off
  • Both Sides
    Toggle On
    Toggle Off
  • Read
    Toggle On
    Toggle Off
Reading...
Front

Card Range To Study

through

image

Play button

image

Play button

image

Progress

1/7

Click to flip

Use LEFT and RIGHT arrow keys to navigate between flashcards;

Use UP and DOWN arrow keys to flip the card;

H to show hint;

A reads text to speech;

7 Cards in this Set

  • Front
  • Back
Coronary Arteries- העורקים הכליליים
ה- Right & Left Coronary Arteries מתפצלים מה- Ascending Aorta באזור ה- Aortic Valve, מקיפים את הלב ומספקים לו דם. באזור המסתם, במקום בו מתפצלים העורקים הכליליים קיימים סינוסים- התרחבויות בדופן העורק. תפקידם של סינוסים אלו הוא ליצור "מערבולות" דם בזמן ה- Systole כאשר דם נדחף אל העורק. מערבולות אלו מונעות את הידבקות עלי המסתם אל דפנות העורק. בשעת ה- Diastole, הדם ב-Aorta "רוצה" לחזור לכיוון החדר ובכך הוא סוגר את עלי המסתם, נכנס לסינוסים ומשם עובר אל העורקים הכליליים. כלומר, הדם מוזרם לעורקים הקורונריים בשעת ה- Diastole בעוד שדם מוזרם לכל שאר הגוף בשעת ה- Systole.
את העורקים הקורונריים ניתן לזהות בקלות בחדר הדיסקציות באזור שבין ה- Pulmonary Trunk לבין ה- Auricle של העליות.
Left Cornary artery
וסעיפיו
זהו עורק קצר מאוד העובר ב- Atrioventricular Sulcus מקדימה ומיד מתפצל לשני סעיפים:
א. Anterior Interventricular Artery: עובר ב- Anterior Interventricular Sulcus, נקרא גם LAD (Left Anterior Descending). עורק זה מועד להיסתם ע"י קריש דם יותר מכל עורק אחר ולכן נקרא גם העורק של האלמנות.
ב. Circumflex Artery: עובר ב- Atrioventricular Sulcus מקדימה ומאחור ועושה מעין "כיפוף" סביב השוליים השמאליים של הלב. מכלי דם זה מתפצל סעיף נוסף הנקרא Left Marginal Artery . עורק זה עובר בשולי הלב השמאליים, ומספק דם לחדר השמאלי.
Right Cornary artery
וסעיפיו
עובר בצידו הקדמי של הלב, לאורך צידו הימני של ה- Atrioventricular Sulcus, מקיף את הלב מימין וממשיך בצד הפוסטריורי של הלב. עורק זה מתפצל לשניים:
א. Posterior Interventricular Artery: עובר בצד האחורי של ה- Interventricular Sulcus ולכן נקרא גם Posterior Descending Artery (PDA). עורק זה עושה אנסטומוזה עם ה- LAD בפן האחורי של הלב.
ב. Right Marginal Artery: עובר בשולי הלב הימניים. אין אנסטומוזה בינו לבין ה- Left Marginal Artery.
אנסטומוזת של העורקים הקורונריים
העורקים בלב הם עורקים טרמינאליים, לפחות מבחינה פונקציונאלית. אומנם יש אנסטומוזת בלב, בין העורקיקים, אבל האנסטומוזה של העורקיקים אינה מספיקה כדי לפצות על חסימה. כאשר קריש דם סותם את אחד העורקים הגדולים, הרקמה תעבור תהליך של Necrosis- מוות של הרקמה. מצב זה נקרא אוטם שריר הלב- Myocardial Infarction (MI). כאשר אדם סובל מאוטם שריר הלב הוא יחוש כאב איסכמי חזק.
Coronary Sinus
זהו סינוס ורידי עבה, אליו מנוקז מרבית הדם מהלב. ה- Coronary Sinus עובר בצידו הפוסטריורי של ה- Atrioventricular Sulcus ומתנקז ישירות אל העלייה הימנית בסמוך ל- Inferior Vena Cava ומתחת ל- AV Node. בסמוך לפתח דרכו מתנקז הדם מה- Coronary Sinus אל העלייה הימנית ישנו מסתם הנקרא .Thebesian Valve תפקידו של המסתם הוא למנוע את חזרת הדם מהעלייה הימנית בחזרה אל ה- Coronary Sinus.
אל ה- Coronary Sinus מתנקזים 3 ורידים עיקריים
אילו ורידים מתנקזים אל ה
Coronary Sinus
1. Great Cardiac Vein:
עובר בחלק הקדמי של ה- Interventricular Sulcus, ומקיף את הלב מצידו השמאלי ב- Atrioventricular Sulcus.
2. Middle Cardiac Vein: עובר בצד הפוסטריורי של ה- Interventricular Sulcus.
3. Small Cardiac Vein: מקיף את צידו הימני של הלב ב- Atrioventricular Sulcus.
ורידים נוספים המנקזים את הלב שאינם מתנקזים ל
Coronary Sinus
1. Anterior Cardiac Veins: שניים עד שלושה ורידים קטנים שמנקזים את החלק הקדמי של החדר הימני ישירות אל העלייה הימנית. ניתן לראות את הורידים בחלק הקדמי של החדר הימני, חוצים את ה- Atrioventricular Sulcus ומגיעים אל העלייה הימנית.
2. Vena Cordis Minimae (Thebesian Veins): אלו ורידים קטנטנים שלא ניתן לראות בדיסקציה כיוון שהם נמצאים בתוך רקמת השריר. ורידים אלו והם מתנקזים ישירות אל ארבעת חללי הלב, בעיקר אל העליות. (כלומר, יש כאן דם מחוזר שמתנקז, בין השאר, אל צד שמאל של הלב. אולם, כמות הדם הזו זניחה למדי ועדיין ניתן לומר שבצד השמאלי של הלב זורם דם מחומצן).