• Shuffle
    Toggle On
    Toggle Off
  • Alphabetize
    Toggle On
    Toggle Off
  • Front First
    Toggle On
    Toggle Off
  • Both Sides
    Toggle On
    Toggle Off
  • Read
    Toggle On
    Toggle Off
Reading...
Front

Card Range To Study

through

image

Play button

image

Play button

image

Progress

1/6

Click to flip

Use LEFT and RIGHT arrow keys to navigate between flashcards;

Use UP and DOWN arrow keys to flip the card;

H to show hint;

A reads text to speech;

6 Cards in this Set

  • Front
  • Back

Duduk sekawan gadis jelita,


Buat santapan untuk pahlawan,


Tampillah tuan kami meminta,


Madah ucapan kata aluan.


Salam Perdebatan.

Selamatpetang, selamat berbuka bicara, salam 1 M’sia dan salam sejahtera saya ucapkankepada Yang di-Pertuan Dewan yg dihormati, panel hakim yang arif lagi bijaksanabagai jauhari yg mengenal manikam, penjaga masa yg teliti dan sentiasa pekaakan setiap detikan jam, ahli2 pembangkang seperjuangan saya, barisan kerajaanyang bijak memutarbelitkan hujah2 yang memperdaya dan sidang dewan sekalian.

. Sebentar tadi Yang Berhormat Perdana Menteri telahmembentangkan satu usul iaitu Internetmembawa kebaikan kepada masyarakat. NAMUN SETELAH KAMI KAJI, KAMI DAPATI TERDAPATKELEMAHAN DAN KETIDAKRELEVAN USUL KERAJAAN PADA HARI INI DENGAN IZIN TUAN YANGDIPERTUA DAN AHLI AHLI DEWAN, KAMI MOHON MEMBANGKANG DAN MENOLAK USUL KERAJAAN.TUAN YANG DIPERTUA DAN AHLI-AHLI DEWAN, YANG AMAT BERHORMAT PERDANA MENTERISEBENTAR TADI TELAH MEMBERIKAN DEFINISI DAN TAKRIFAN USUL KITA PADA HARI INI.Kami selaku pihak pembangkang __________ definisi pihak kerajaan tentang________.

**Tetapi yang kami bangkang ialah hujah pihak pencadang bahawainternet membawa kebaikan kepada masyarakat.**Sebentar tadi Perdana Menteri menyatakan bahawa_______________________. Bidasan saya amat mudah ­­­­­­­­­­­­­­­­­­________________________**PENDIRIANKAMI IALAH INTERNET LEBIH MEMBAWA KEBURUKAN DARIPADA KEBAIKAN KEPADA MASYARAKAT

Saya, ketuapembangkang telah menjelaskan usul persidangan sebentar tadi. Barisanpembangkang akan tampil dengan hujah2 sekukuh tembok china yang teramat sukardigugat oleh pihak kerajaan. Mengikut Confucius, seribu uslub bermula dgnminhaj perdana. Strategi pembangkang yg pertama bakal ditemui dgn hujah pertamaketua pembangkang. Pembangkang kedua pula akan meneguhkankes pembangkang dgn membidas hujah2 barisan kerajaan yg pasti tertumpu kpd sisiyg gelap sesuatu kebaikan, sebaliknya mengukuhkan lagi definisi pembangkang.

Beliau seterusnya menampilkan dua hujah sekukuh besi kursani ygtiada tandingannya utk meneguhkan kes pembangkang. Saya tidak akan nafikanbahawa Menteri Kedua kerajaan akanmenolah dan menyembunyikan kebenaran kes pembangkang, namun hujahnya ygpastinya bersifat gelas separuh kosong itu mudah diruntuhkan dan kes kerajaanberantara dan punah ranah bagaikan puing-puing debu yg dibawa taufan nargisoleh Pembangkang Ketiga. Dlm sesipergulungan, pembangkang akan memastikan hujah kerajaan hancur luluh samasekali, manakala kebenaran usul pembangkang dapat sokongan padu sidang dewan ygmulia.

Setelah membuat kajian terperinci tentang usul pd hari ini, sayadari legasi pihak pembangkang ingin membuat satu analogi yang berbunyi:Internet umpama gedung ilmu tiada bertapis. Terdapat ilmu2 yangbermanfaat tetapi juga terdapat ilmu2 yang memusnahkan.Dengan ini saya memulakan bicara saya dgn hujah tunggal saya ygjuga merupakan hujah pertama secara kesuluruhan pihak pembangkang yg jugamerupakan langkah pertama strategi pihak pembangkang bagi menumbangkan wahaipihak kerajaan sekalian.

Denganizin tuan yang dipertua dan sidang dewan, saya membentangkan hujah saya dibawah kata kunci Ketagihan internet dan iklan.Fenomena ketagihan internet bukan lagi suatu perkara yg asing malahjuga merupakan satu isu yang diakui berlaku dan juga sering diperbincangkan diforum2. Seperti juga dadah, seseorang yang ketagih internet itu akan merasaresah apabila ketiadaan isyarat wi-fi. Dan jika benarlah internet membawa lebihkebaikan, mengapa pada hari ini kita sering mendengar mesej2 daripada stesenradio untuk menyimpan gajet tatkala Hari Raya? Ini menunjukkan bahawa rakyat Malaysiabegitu ketagih akan penggunaan internet dan lupa untuk berinteraksi antarakeluarga.

Dan jika internet itu begitu baik, mengapa syarikat anti-virusterkemuka dunia seperti Kaspersky menyediakan perkhidmatan Sekuriti Internet ygmengawal pergerakan seseorang itu dalam internet? Ini menunjukkan betapamudahnya seseorang utk melencong ke halaman kurang sihat di internet.Saya tidak menafikan bahawa internet memberi kemudahan tetapinisbah antara baik dengan buruk itu terlalu jauh bezanya.

Bagi murid2 sekolah pula, melayari internet utk memudahkan kerjasekolah merupakan satu norma pada zaman sekarang. Namun, di halaman websitepelajaran juga terdapat iklan2 seperti Zalora yg mempamerkan kasut2 baju2 danfesyen yang sudah tentunya menarik minat pelajar perempuan. Mereka hanyamenggunakan masa 5-10 minit utk mecari bahan pelajaran tetapi 2-3 jam melayarizalora utk melihat stok2 baru dan fesyen2 yang popular. Ini sekaligusmempamerkan nisbah baik dan buruk internet.

Tidak terkecuali murid2 lelaki dengan adanya iklan2 sepertipermainan video yg baharu yg sudah pastinya menarik mereka juga untuk membazirmasa melihatnya. Ini bukan sahaja fenomena pembaziran masa malah pembaziranwang kerana banyak keluarga pada zaman sekarang yang membenarkan anak2 mengakseskad kredit ibu bapa untuk membeli barangan secara dalam talian.Berdasarkan hujah mantap yang telah saya berikan sebentar tadi,saya memohon untuk terus membangkang. Sebelum saya kembali ke tempat duduksaya, saya ingin sekali lagi menegaskan pendirian saya bahawa saya seratus satuperatus membangkang usul perbahasan hari ini.

Wahai pihak kerajaan sekalian, janganlah menampilkan hujah yglemah bagai sel kekurangan adenosintrifosfat yg dapat pihak pembangkangruntuhkan dengan cara menjentik sahaja.