• Shuffle
    Toggle On
    Toggle Off
  • Alphabetize
    Toggle On
    Toggle Off
  • Front First
    Toggle On
    Toggle Off
  • Both Sides
    Toggle On
    Toggle Off
  • Read
    Toggle On
    Toggle Off
Reading...
Front

Card Range To Study

through

image

Play button

image

Play button

image

Progress

1/8

Click to flip

Use LEFT and RIGHT arrow keys to navigate between flashcards;

Use UP and DOWN arrow keys to flip the card;

H to show hint;

A reads text to speech;

8 Cards in this Set

  • Front
  • Back

הקונפליקט הפנימי של גברת לואזל

עיסוק מתמיד במה שאין לה ואשר אותו היא מבקשת להשיג.

אפיון ישיר גברת לואזל

היא אישה יפה, אך חסרת נדוניה. יופיה נותן לה תקוות


לחיים אחרים. תקווה לזוהר, לאושר ולכבוד. אבל מוצאה: בת למשפחת פקידים- מכתיב את אורח חייה ,את טווח אפשרויותיה וקובע כמעט מלכתחילה את חוסר יכולתה לקבל את מה שנועדה לו, לדעתה. הפער בין הנתונים שלה ובין האפשרויות הנובעות ממעמד משפחתה קובע מראש את חוסר יכולתה להיות מאושרת ולהצליח בחיים על פי מושגיה ומושגי החברה בה היא חייה.


אפיון עקיף גברת לואזל- יחסה לבעלה


בעלה פקיד במשרד החינוך, זוכה ליחס של זלזול וביטול מצידה. היא נישאה לו אף כי חשה שנועדה לטוב ממנו. ההשוואה בינה לבין בעלה מלמדת הרבה עליה עצמה. הוא- פתוח לקראתה, תשומת ליבו האוהבת מתבטאת בהזמנה שהוא מביא לה כדי לשמח אותה, בכסף שהוא מקריב כדי שהיא תקנה לעצמה שמלה (תוך ויתור על חלומו שלו), וכן במעשיו לאחר אובדן המחרוזת, כשהוא נוטל על עצמו אחריות להחזרת החובות מבלי להתלונן על כך, ואילו היא רואה בו את כישלונה שלה ומתייחסת אליו בכעס ובזלזול.


לזוג מערכת יחסים שיש בה הרבה מרירות, כאב, קינאה וצער על חלומות שלא יתגשמו, חלומותיה של מטילדה. זאת מצפה שהדברים הנפלאים יקרו לה מאליהם ואין היא עושה דבר כדי להיחלץ ממצבה.


אפיון עקיף גברת לואזל- יחסה לביתה

גם ביתה מעורר בה סבל ובושה. אי שביעות רצונה מן הבית אינה ניכרת אצל בעלה, אך היא מתביישת בביתה.

אפיון עקיף גברת לואזל- יחסה לגברת פורסטייה

נאתה הרבה בחברתה, הגברת פורסטייה, גם בה יש כדיק להעיד על אישיותה. הקנאה מדאכה בה את רצון החיים. חלומותיה עוסקים בעושר, ברושם חיצוני ובסטטוס חברתי והעדרם של אלה גוזל ממנה את טעם החיים.


דמותה העגולה של מטילדה

דווקא כשניתן לגברת לואזל קצה החוט, שעשוי היה לדעתה, לקרבה אל הגשמת חלומותיה היא מאבדת גם את מה שהיה לה (השתתפותה בנשף). עשר שנים של עבודה בעבור המחרוזת האבודה משנים את חייה לחלוטין היא ובעלה מאבדים את ביתם, את חסכונותיהם, את מעמדם החברתי ואת הסיכוי לאושר והרגשת הביטחון, היא עצמה מאבדת את צורתה החיצונית הנאה. עבור ערב אחד של הצלחה משלמים בני הזוג מחיר כבד (האירוניה של הגורל).

האירוניה של הגורל

בסיפור מעוצבת מציאות מורכבת, שבה נעים חיי האדם בין המקריות, הגורל והטעות ובין הפעילות המתוכננת שלו. סיפור על שגיאות קטנות, לכאורה, (חלומותיה של מטילדה, השאלת המחרוזת, איבוד המחרוזת, אי אמירה של האמת), שעליהן משלמים מחיר כבד (עבודה קשה של עשר שנים, ירידה במעמד החברתי והכלכלי). דווקא כשהגיעה לשיאה, עם השתתפותה בנשף, איבדה לחלוטין את כל מה שהיה לה. עבור ערב אחד של הצלחה משלמת מטילדה מחיר כבד.


סיום פואנטה

סיום הפואנטה חושף את הריקנות ואת העמדת הפנים בעולמה של מטילדה לואזל ובעולמם של הסובבים אותה. הפואנטה מציגה את מאמציהם של בני הזוג לנהוג בכבוד ובהגינות כחסרי טעם ומעוררי גיחוך. עד לפואנטה (נקודת החוד של סיום הסיפור) מקבל הקורא את הירידה במעמדם החברתי/ כלכלי של בני הזוג כדבר מובן מאליו כמעט. ירידה שנתפסת כתוצאה בלתי נמנעת של איבוד מחרוזת היהלומים האמיתית, ועמידתם של בני הזוג במשימה מעוררת את הערכת הקורא ואף גורמת לו לרחם עליהם. כל אלה מקבלים משמעות שונה בעקבות הפואנטה. הפואנטה מכריחה את הקורא לחזור לאחור ולקרוא שנית ואף לשאול: איך קרה הדבר דווקא למטילדה? האם הייתה זו יד הגורל או דברים אחרים (כמו הבחירות שלה, למשל), שגרמו לסיום העצוב של הסיפור?