Kominikasi & Masyarakat Essay

3724 Words Mar 18th, 2014 15 Pages
Menurut Kamus Dewan Bahasa, media bermaksud pemberitahuan kepada orang ramai melalui surat khabar, televisyen, radio, dan lain-lain lagi. Baru pula membawa makna semasa atau mutakhir. Jadi, media baru membawa maksud penghebahan kepada orang ramai dengan menggunakan teknologi moden iaitu bukan lagi menggunakan media cetak ataupun televisyen serta radio yang lebih dikenali sebagai media tradisional untuk dijadikan platform penyampaian maklumat.
Iowa State University mendefinisikan media baru sebagai “as a family of genres that involve digital media: like "poetry" or "the novel", each new media format could be conceptualized as a collection of styles of production which have implications for the sort of content appropriate within the style.
…show more content…
Karakteristik ini dapat kita sebut sebagai kelebihan, kerana media baru membuat setiap orang dapat berhubung dengan cepat dan memberi solusi terhadap perihal jarak dan waktu antara pengguna.
Ketiga, media baru bersifat compressible. Kandungan - kandungan yang ada dalam media baru dapat diperkecil ukurannya sehingga kapasitinya dapat dikurangi. Hal ini memberi kemudahan untuk menyimpan kandungan tersebut dan men-sharenya kepada orang lain.
Keempat, media baru sifatnya padat. Dimana kita hanya memerlukan space yang kecil untuk menyimpan berbagai kandungan yang ada dalam media baru. Sebagai contoh, kita hanya memerlukan satu PC yang berhubung dengan jaringan internet untuk dapat menyimpan berbagai informasi dari berbagai penjuru dunia dalam PC tersebut.
Kelima, media baru bersifat imparsial. Kandungan yang ada dalam media baru tidak berpihak pada siapapun dan tidak dikuasai oleh segelintir orang saja. Kerana itulah media aru seringkali disebut sebagai media yang sangat demokratik, kerana kapitalis media tidak berlaku lagi. Setiap orang dapat menjadi produser dan konsumer secara bersamaan dan setiap pengguna dapat berlaku aktif disana.
Teknologi ialah objek dan aktiviti yang menggunakan pengetahuan sains untuk tujuan praktis dalam industri, pertanian, perubatan, perniagaan dan lain-lain. Teknologi dilihat sebagai satu kaedah menangani masalah teknikal dan maklumat teknologi yang berkaitan dengan perolehan, penyimpanan, pemprosesan

Related Documents